Today’s post tals about the topic of Servicizing (or Servitization), very interesting topic in my opinion. Briefly, it deals with the phenomenon which brings a business to transform its offer from a product-centered one, to a service-oriented. Ths theme also allows to introduce concepts and connections which I personally find very stimulating. First of all, the Service-Goods Continuum Model. This Model puts on the one side a pure service offer, on the other an offer based exclusively on a product. Between them, there are all the possible combinations of product-service systems, which give more importance to one side or to the other.

 

 

In relation with these topics, I paste here some links, which explain in depth this topic.

https://www.advancedservicesgroup.co.uk/single-post/2016/07/05/Towards-a-Common-Definition-of-Servitization

https://conceptdraw.com/a999c3/preview

http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9781441983206-c1.pdf?SGWID=0-0-45-1125045-p174082590.

To me, this theme shows the growing importance of services in a business offer and, being a Service Designer, this makes me really happy. The interest that many companies are showing in the last years for concepts like User Experience, demonstrates that today the purchase of a good is not related with the good itself, but with the entire experience which comes with it. And Service Design plays an important role in this field.

Here I pasted some other links to short videos which can help to clarify the difference between designing and selling only products, and designing and selling services (or product-service systems).

https://www.youtube.com/watch?v=VQHlZVKqWL0

https://www.youtube.com/watch?v=VaY1pBle-Dw

This post is certainly not exhaustive about this topic, but it wants to be a starting point for a reflection that can be interesting and useful for many companies in very different fields.

 

 

Il post di oggi è dedicato all’argomento Servicizing (o Servitization), tema molto interessante secondo me. Si tratta, in poche parole, del fenomeno che porta un business a trasformare la propria offerta da product-centered a service-centered. Questo tema permette di introdurre molti concetti e collegamenti che trovo davvero stimolanti. Prima di tutto, il modello Service-Goods Continuum. Questo modello vede ad un estremo l’offerta basata su un servizio puro, all’altro estremo quella basata esclusivamente su un prodotto. In mezzo, si collocano tutte le combinazioni possibili di sistemi di prodotti e servizi, che danno più o meno peso ad uno o all’altro.

 

 

In merito a questi argomenti, lascio qui alcuni link interessanti che spiegano un po’ più in dettaglio l’argomento.

https://www.advancedservicesgroup.co.uk/single-post/2016/07/05/Towards-a-Common-Definition-of-Servitization

https://conceptdraw.com/a999c3/preview

http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9781441983206-c1.pdf?SGWID=0-0-45-1125045-p174082590.

Per quanto mi riguarda, questo argomento dimostra proprio la centralità del servizio all’interno di un’offerta e, come Service Designer, questo non può che rendermi felice. L’interesse che molte aziende stanno mostrando negli ultimi anni nei confronti di concetti come la User Experience, dimostrano che oggi l’acquisto di un bene non è più legato al bene stesso, ma all’intera esperienza collegata ad esso. E il Service Design gioca un ruolo importante in questo ambito.

Copio qui anche un paio di link a video molto brevi ma che possono aiutare a chiarire la differenza tra progettare e vendere esclusivamente prodotti e progettare e vendere servizi (o prodotti/servizi).

https://www.youtube.com/watch?v=VQHlZVKqWL0

https://www.youtube.com/watch?v=VaY1pBle-Dw

Questo post non è certo esaustivo riguardo l’argomento, ma vuole essere un punto di partenza per una riflessione che può essere interessante e utile per molte aziende nei campi più diversi.

 

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